Pijn in de omgeving van het bekken is een veelvoorkomend verschijnsel in de zwangerschap. Ongeveer de helft van de zwangere vrouwen heeft last van bekkenpijn of lage rugpijn. Onder invloed van zwangerschapshormonen verweken de verbindingen tussen de bekkenbeenderen. Daarnaast speelt ook het toenemende gewicht een rol. Een verkeerde houding of overbelasting kan dit proces versterken. Vaak is er een verstoring in de balans tussen belasting en belastbaarheid. Soms ontstaan de klachten pas tijdens of na de bevalling. Bekkeninstabiliteit kan ook ontstaan door andere oorzaken dan een zwangerschap, zoals een val of ongeluk. Mannen kunnen dus ook last van bekkeninstabiliteit hebben.   Wat kan een fysiotherapeut voor u doen in geval van bekkeninstabiliteit? Wij kunnen zorgen voor optimale voorwaarden voor herstel: goede conditie van spieren en gewrichten. Dit kan gebeuren door massage en mobiliserende handgrepen. Verder helpen wij bij het vinden van evenwicht tussen voldoende rust en lichte training: het afstemmen van de belasting op de belastbaarheid. De fysiotherapeut speelt hierbij een adviserende en begeleidende rol. Opstellen en begeleiden van een individueel oefenprogramma gericht op: versterken van de spieren in de bekkenregio (rug-, buik-, bil- en bekkenbodemspieren), vergroten van stabiliteit in de bekkenregio, verbeteren van de algehele conditie. Adviseren bij het gebruik van hulpmiddelen: een bekkenband kan zinvol zijn.   Fysiotherapeut: Ineke Aapkes, Anneke van de Vegt
Bekkeninstabiliteit