U mag ervan uitgaan dat elke fysiotherapeut z'n vak zo goed mogelijk uitoefent.
Heeft u toch klachten over de behandeling of de manier waarop uw fysiotherapeut met u omgaat,
dan is het goed om dat kenbaar te maken. Voor uzelf, voor andere patiënten en voor de kwaliteit van
de fysiotherapie. Om te beginnen is het de moeite waard om een gesprek aan te gaan met uw
fysiotherapeut of contact op te nemen met de praktijk waar deze werkt.
Als u zich daar zekerder bij voelt, kunt u een bekende uit uw familie- of vriendenkring vragen hierbij
aanwezig te zijn. Ook kunt u via het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF)
een bemiddelingsgesprek aanvragen. Levert een bemiddeling niet het gewenste resultaat op of ziet u
op tegen de confrontatie met uw fysiotherapeut, dan kunt u ook het Informatie- en Klachtenbureau
Gezondheidszorg (IKG) inschakelen. Voor het IKG bij u in de regio kunt u terecht bij het Landelijk
Informatiepunt voor Patiënten. Relevante telefoonnummers en adressen staan onderaan.
Een klacht indienen, hoe werkt dat?
Levert een gesprek of een bemiddelingsgesprek niet het gewenste resultaat op, dan kunt u gebruik
maken van een klachtenprocedure. Er zijn drie instanties waar u met uw klacht terecht kunt:
•
de Klachtencommissie van het KNGF
•
de Commissie van Toezicht van het KNGF
•
het Regionaal Tuchtcollege van de overheid
In alle gevallen behandelt een onafhankelijke commissie uw klacht. De behandeling van de klacht is
kosteloos, uitgezonderd de (eventuele) kosten van bijstand. De bevoegdheid om maatregelen te
nemen verschilt echter per commissie. Vanzelfsprekend gaan alle commissies zeer zorgvuldig en
vertrouwelijk met uw klacht om. Meer informatie over de drie verschillende instanties,
wat u hier kunt bereiken en hoe de procedure verloopt, leest u verderop.
Waar kunt u naartoe met een klacht over uw fysiotherapeut?
Klachtencommissie van het KNGF
Voor fysiotherapeuten in de vrije praktijk heeft het KNGF een klachtencommissie ingesteld.
Voor fysiotherapeuten die bij een zorginstelling werken (bijvoorbeeld een ziekenhuis),
geldt meestal de eigen klachtenregeling van hun werkgever. Dan kunt u direct bij de instelling zelf
terecht.
Verenigingstuchtrecht van het KNGF: Commissie van Toezicht
Om toezicht te kunnen houden op het gedrag van de leden, heeft het KNGF het zogenaamde
verenigingstuchtrecht ingesteld. Alle fysiotherapeuten die KNGF-lid en/of ingeschreven zijn in het
Centraal Kwaliteitsregister moeten zich houden aan de gedragsregels en beroepsethiek voor
fysiotherapeuten. Klachten kunnen worden ingediend bij de Commissie van Toezicht van het KNGF.
Voorwaarde is dat de behandeling waarover uw klacht gaat niet langer dan tien jaar geleden heeft
plaatsgevonden.
Regionaal Tuchtcollege
Fysiotherapeuten vallen onder het Tuchtrecht dat de overheid heeft ingevoerd. Klachten over uw
behandeling of bejegening door een fysiotherapeut kunnen worden ingediend bij een Regionaal
Tuchtcollege. Voorwaarde is dat uw klacht gaat over een behandeling of een voorval van na 1
december 1997.
Wat kunt u bereiken met een klacht?
Waar u uw klacht ook indient, er wordt in elk geval een uitspraak gedaan over de klacht. In alle
gevallen wordt uw klacht behandeld door een onafhankelijke commissie, bestaande uit een jurist,
deskundigen/fysiotherapeuten en, bij de Klachtencommissie, een vertegenwoordiger van de
overkoepelende patiëntenorganisatie. De verschillende commissies hebben echter elk andere
mogelijkheden om maatregelen te nemen.
Klachtencommissie van het KNGF
Het klachtrecht is een laagdrempelige, snelle manier om uw klacht aan een onafhankelijke commissie
voor te leggen. Het klachtrecht is klagersgericht en streeft naar herstel van de relatie tussen klager en
fysiotherapeut. Daarnaast is het ook een instrument ter verbetering van de kwaliteit van
fysiotherapie. Als de klacht gegrond wordt verklaard, kan de commissie aanbevelingen aan de
fysiotherapeut doen om meer klachten te voorkomen. Deze moet op de aanbevelingen reageren
maar is niet verplicht om ze op te volgen. De commissie kan geen schadevergoeding toekennen.
Verenigingstuchtrecht van het KNGF: Commissie van Toezicht
Het verenigingstuchtrecht lijkt op het wettelijk tuchtrecht. De drempel is echter lager, de behandeling
is besloten en verloopt in de regel vlot. Bij een gegronde klacht kan aan een fysiotherapeut een
maatregel worden opgelegd. Dat kan variëren van een waarschuwing, berisping of schorsing uit
(bepaalde rechten van) het lidmaatschap van het KNGF tot ontzetting uit het lidmaatschap van het
KNGF en schrapping uit het Centraal Kwaliteitsregister. Daarnaast kan de commissie bepalen dat de
zaak gepubliceerd wordt in het verenigingsblad van het KNGF. Daarbij blijft u, als indiener van de
klacht, altijd anoniem. De commissie kan de fysiotherapeut niet verbieden om zijn of haar beroep uit
te oefenen.
Regionaal Tuchtcollege
Dit is de formele, openbare weg om een klacht in te dienen. Als een klacht gegrond wordt verklaard,
kan de fysiotherapeut op z'n minst worden berispt en in het uiterste geval mag hij zichzelf geen
fysiotherapeut meer noemen. Een uitspraak laat over het algemeen enige tijd op zich wachten.
Schriftelijk indienen
Een klacht moet altijd schriftelijk worden ingediend door u als patiënt of, wanneer het om een kind
gaat, door de ouders. Iemand kan ook namens u een klacht indienen, als u diegene daartoe
gemachtigd heeft. Anonieme klachten kunnen niet in behandeling worden genomen. Omschrijf uw
klacht zo duidelijk mogelijk en vermeld uw eigen naam en adres evenals de naam en het privé- of
praktijkadres van de fysiotherapeut. Stuur uw brief naar de instantie die uw klacht het beste kan
behandelen.