In het verleden waren bepaalde klachten van de knie zeer moeilijk fysiotherapeutisch te behandelen. In de volksmond bekend onder “slijtage” of het ruw zijn van de onderzijde van de knieschijf (patella).Symptomen bij deze klachten kunnen zijn: pijn onder en/of rond de knieschijf, soms zelfs uitstralend in boven- en onderbeen, kraken van de knie, soms zwelling en het gevoel dat de knie op slot gaat (pseudoslotklachten). Deze klachten verergeren in het algemeen bij traplopen, fietsen en het langdurig met de knie gebogen zitten. Deze klacht staat dan ook wel eens bekend als de bioscoopknie en komt i.v.m. de veranderende belasting (bij oorzaak beschreven) vaak voor bij tieners die in de groei zijn. Sinds 1994 deed de McConnell therapie in Nederland zijn intrede. Deze therapie door Jenny McConnell, een Australische fysiotherapeute, ontwikkeld bleek bij uitstek geschikt om deze knieklachten te behandelen.   Oorzaak De klachten ontstaan, volgens McConnell, doordat de knieschijf verkeerd gaat sporen in de groeve van het bovenbeen, waar zij normaal recht doorheengaat. De spier aan de binnenzijde van de knie (vastus medialis pars obliquus; VMO) gaat o.b.v. een veranderende belasting minder doen, zowel qua kracht als coördinatie. Gevolg is dat de spier aan de buitenzijde van de knie relatief harder werkt, waardoor de knieschijf aldaar tegen het kraakbeen en bot gaat schuren. Dit levert pijn, irritatie van het kapsel (ontstaan van zwelling) en banden op. Indien deze situatie langer bestaat zal het kapsel aan de buitenzijde van de knie stugger worden.   Behandeling vroeger: rust Dit gaf obv. het achterwege blijven van de irritatie minder pijn. Maar op het moment dat men dan weer actief wilde worden ging de spier aan de binnenzijde wel weer werken, maar gaf het kapsel aan de buitenzijde niet mee. Naast de klachten aan de buitenkant veroorzaakt, ontstond er dan nog een aanhechtingspijn van de VMO bij. Dit omdat het kapsel aan de buitenzijde van de knie zo stijf en stug geworden is, dat die de beweging van de knieschijf naar binnen tegengaat.   Behandeling nu: McConnell therapie Hierbij wordt middels specifieke oefeningen de spier aan de binnenzijde van de knie getraind, zowel in kracht als coördinatie (VMO reëducatie), en daarbij wordt ook aandacht besteed aan het rekken van het kapsel aan de buitenzijde van de knie. Deze oefeningen kunnen begeleid worden middels een specifieke manier van tapen, bedoeld om de knieschijf in een zodanige positie te zetten, dat de oefeningen pijnvrij uitgevoerd kunnen worden. Alleen dan kan de spier aan de binnenzijde met succes getraind worden.Dit gaf obv. het achterwege blijven van de irritatie minder pijn. Maar op het moment dat men dan weer actief wilde worden ging de spier aan de binnenzijde wel weer werken, maar gaf het kapsel aan de buitenzijde niet mee. Naast de klachten aan de buitenkant veroorzaakt, ontstond er dan nog een aanhechtingspijn van de VMO bij. Dit omdat het kapsel aan de buitenzijde van de knie zo stijf en stug geworden is, dat die de beweging van de knieschijf naar binnen tegengaat.   Resultaten Niet alleen onderzoeksresultaten maar ook de behandelervaringen van de laatste 10 jaar hebben uitgewezen dat dit de behandeling bij uitstek is voor de eerder genoemde klachten. Er mag gesteld worden dat na afloop van de behandeling 90 % van de patiënten geheel of grotendeels van de klachten af waren. Tevens blijkt dat hoe langer de oefentherapie voortgezet wordt (minimaal een half jaar) hoe beter de resultaten werden. Fysiotherapeut: Monique Heeger
Mc Connell