De medewerkers van Fysiotherapie Menterwolde zijn geregistreerd in het BIG-register
(Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg) en het Centraal Kwaliteitsregister van het
Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF), de beroepsorganisatie van
fysiotherapeuten. Dit betekent dat wij voldoen aan de kwaliteitseisen en richtlijnen van het
KNGF. Ook nemen wij deel aan de klachtenprocedure en het intercollegiale overleg
fysiotherapie in de regio. Door middel van na- en bijscholing en vakoverleg volgen wij de
ontwikkelingen binnen de fysiotherapie op de voet en werken wij continu aan het verhogen
van de kwaliteit van onze behandelmethoden.
Samenwerking
Wij werken samen met verschillende organisaties, zoals:
•
Fys'Optima
•
TopGroep
•
UMCG-Centrum voor revalidatie Beatrixoord
•
Martiniziekenhuis
•
Klachtenregeling KNGF
U mag ervan uitgaan dat wij als fysiotherapeuten ons vak zo goed mogelijk uitoefenen.
Heeft u toch klachten over de behandeling of de manier waarop wij met u omgaan, dan is
het goed om dat kenbaar te maken. Voor uzelf, voor andere patiënten en voor de kwaliteit
van de fysiotherapie.
Om te beginnen is het de moeite waard om een gesprek aan te gaan met uw behandelende
fysiotherapeut zelf of, als u dat prettiger vindt, met een andere fysiotherapeut uit de praktijk.
Wij zijn altijd bereid om hiervoor tijd vrij te maken en om samen naar een oplossing te
zoeken. Indien u dat prettig vindt, kunt u iemand meenemen naar het gesprek of vragen om
een onafhankelijke bemiddelaar. Ook is het mogelijk om uw klacht eerst uit te leggen in een
brief.
Levert een persoonlijk gesprek of bemiddeling niet het gewenste resultaat op, dan kunt u
gebruik maken van een klachtenprocedure. U kunt hiervoor het Informatie- en
Klachtenbureau Gezondheidszorg (IKG) inschakelen.
Informatie vindt u ook op het internet bij de KNGF onder 'Een klacht over uw fysiotherapeut'
Privacyreglement
De fysiotherapeut houdt, om de behandeling zo goed mogelijk uit te kunnen voeren een
registratie bij van de medische en administratieve gegevens. Op deze registratie is de wet op
de Persoonsgegevens van toepassing en de WGBO (wet op de geneeskundige
behandelovereenkomst) . Deze wetten bevat regels met betrekking tot het doel van de
registratie, de aard van de gegevens die worden geregistreerd, het beheer van de gegevens,
de personen die toegang hebben tot die gegevens en het inzagerecht van de patiënt.
Uiteraard gaat de fysiotherapeut zorgvuldig met de gegevens om: daarom is naast de
bovengenoemde wetten, een aantal regels vastgelegd in een privacy reglement.
Onderstaand is het reglement weergegeven:
• Behalve de fysiotherapeut die u behandelt heeft ook een beperkt aantal andere personen
toegang tot de gegevens die in de registratie zijn opgenomen. Dit zijn bijvoorbeeld de
waarnemers, andere fysiotherapeuten in de praktijk, eventuele stagiaires en administratieve
krachten. Al deze personen hebben een geheimhoudingsplicht.
• U heeft het recht om de gegevens die over u zijn vastgelegd in te zien. Indien u meent dat
gegevens onjuist zijn vastgelegd kunt u de behandelende fysiotherapeut verzoeken deze te
wijzigen.
• Ten einde de fysiotherapie verder te kunnen ontwikkelen en op een hoog peil te houden
moet er wetenschappelijk onderzoek worden verricht. Daarvoor is het ondermeer
noodzakelijk dat er statistieken worden opgesteld. Als uw gegevens daarvoor worden
gebruikt zullen deze, om uw privacy te waarborgen, niet tot u persoonlijk herleidbaar zijn
(anoniem).
• Als u er bezwaar tegen heeft dat uw gegevens voor (anoniem) wetenschappelijk onderzoek
worden gebruikt, kunt u dat mededelen aan uw fysiotherapeut.
• Wanneer het voor het onderzoek van belang is dat gegevens wel tot u persoonlijk
herleidbaar zijn, zullen deze pas worden verstrekt (aan de onderzoeker) wanneer u daarvoor
schriftelijke toestemming heeft verleend.
• Gegevens van cliënten worden niet aan derden verstrekt, ook niet aan naaste familie.
Gegevens worden pas vrijgegeven nadat de cliënt hiervoor toestemming heeft gegeven. Ook
na overlijden worden de gegevens niet openbaar gemaakt.
• Nadat de cliënt behandeld is, worden de gegevens 15 jaar zodanig gearchiveerd dat alleen
bovengenoemde groep mensen deze gegevens in kan zien.
• Indien u van mening bent dat de praktijk niet op de juiste manier met uw gegevens
omgaat, kunt u dit, via de geldende klachtenregeling binnen de praktijk, kenbaar maken.